سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست؟ آیا انجام سئو برای سایت مهم است؟ این سؤالات از آن دست سؤالاتی هستند که صاحبان کسب‌وکارها پس از طراحی سایت با آن روبه‌رو می‌شوند. برای پاسخ به این سوال باید موارد و عوامل مختلفی بررسی شود.

 اما اگر بخواهیم به‌طور کلی و سریع به شما مفهوم سئو و بهینه سازی سایت را توضیح دهیم باید بگوییم که سئو، به مجموعه استراتژی‌هایی گفته می‌شود که با پیاده‌سازی آن‌ها در کدنویسی، محتوا و لینک‌های سایت می‌توان تأثیری مثبت در نمایش سایت بین نتایج گوگل حاصل کرد.

این امر شامل مراحل و استراتژی‌های مختلفی است که باید با تمامی آن‌ها آشنایی داشته باشید. می‌توانید پیاده‌سازی سئوی سایت خود را به تیم اصل مطلب بسپارید. برای این کار تنها کافی‌است به درگاه سفارش‌های اصل مطلب مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

اهمیت سئو برای سایت

سئو و بهینه سازی سایت چیست

در پاسخ به سوال سئو و بهینه سازی سایت چیست باید گفت که سئو در‌ واقع یکی از مهم‌ترین اموری است که باید پس از طراحی سایت انجام دهید. بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار تنها می‌خواهند با یک هزینه کم سایتی را راه‌اندازی کرده و آن را در نتایج برتر گوگل ببینند.

 اما باید گفت که تنها با استفاده از طراحی سایت نمی‌توان شهرت خاصی در گوگل پیدا کرد. شما باید پس از طراحی سایت با استفاده از استراتژی‌های مختلف سایت خود را به موتورهای جستجو شناخته و محتوای آن را در بین دیگر سایت‌ها برتر و کامل‌تر جلوه دهید. این‌گونه است که سئو می‌تواند در پیشرفت سایت شما تأثیری فوق‌العاده داشته باشد.

چرا موتورهای جستجو از سئو استفاده می‌ کنند؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست

سوال مهمی که در رابطه با سئو و بهینه سازی سایت چیست وجود دارد این است که اصلاً چرا موتورهای جستجو از سئو استفاده کرده و به آن اهمیت می‌دهند؟ موتورهای جستجو به‌اندازه انسان هوشمند نبوده و نمی‌توانند به همین سادگی خوب‌بودن محتوای شما را تشخیص دهند.

در ‌واقع این موتورها برای این که بتوانند محتوای باکیفیت و سایت حرفه‌ای را از سایت‌ها و محتواهای بی‌کیفیت تشخیص دهند، از معیارهایی استفاده می‌کنند و در سایت‌ها و محتواهای مختلف به‌دنبال آن‌ها می‌گردند. سپس بر اساس این معیارها امتیازاتی را به سایت شما تعلق می‌دهند که موجب پیشرفت سایت در بین نتایج جستجو خواهد شد.

مراحل مهم سئوی سایت

سئو و بهینه سازی سایت چیست

برای این که بتوانید سئوی سایت را پیاده‌سازی کنید باید از مراحلی مهم و مشخص بگذرید. بسیاری از افراد هستند که فکر می‌کنند سئو یک امر بسیار ساده بوده و در چندین روز نتیجه می‌دهد؛ از‌طرف‌دیگر افرادی نیز هستند که از سئو یک بت ساخته و آن را یک امر سخت و بسیار زمان‌بر قلمداد می‌کنند.

 اما باید گفت که سئو هیچ‌کدام از اینها نبوده و یک ترفند حرفه‌ای و پیشرفته است. شما می‌توانید به‌سادگی و با انجام چند مرحله به‌سادگی سئوی سایت خود را پیاده‌سازی کنید. مراحلی که باید برای این کار پشت سر بگذارید شامل موارد مختلفی هستند که کیفیت این مراحل تأثیر زیادی در سئوی سایت و رتبه آن در گوگل دارد. این مراحل عبارت‌اند از:

مشخص‌کردن استراتژی سئو

اولین کاری که باید برای پیاده‌سازی سئو و انجام ترفندهای سئو انجام دهید مشخص‌کردن استراتژی سئو است. همان‌طور که در ابتدای متن در پاسخ به سوال سئو و بهینه سازی سایت چیست گفتیم، سئو مجموعه‌ای از استراتژی‌ها است که می‌تواند در رتبه گوگل سایت تأثیر داشته باشد.

در‌واقع استراتژی به این معنا است که چه‌کارهایی را باید و چه‌کارهایی را نباید انجام بدهیم. شما باید قبل از پیاده‌سازی سئو و هزینه‌کردن برای این کار، استراتژی مفید و بهینه‌ای را مشخص کنید که با پیاده‌سازی آن سایت شما پیشرفت می‌کند.

در این استراتژی باید نحوه تولید محتوا، زمان انتشار آن، نحوه لینک دادن به سایت‌های مختلف، نوع طراحی سایت را مشخص کنید.

پیاده‌سازی سئو تکنیکال

پس از این که استراتژی سئوی سایت خود را مشخص کردید، باید به پیاده‌سازی سئوی تکنیکال بپردازید. بهترین روشی که برای انجام سئو در سایت وجود دارد استفاده از سئوی تکنیکال است. همان‌طور که از نام این روش مشخص است، سئوی تکنیکال مجموعه‌ای از تکنیک‌های مختلف است که می‌توانند تأثیری فوق‌العاده در سئوی سایت داشته باشند.

تکنیک‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که می‌توانید با رعایت‌کردن آن‌ها هم در زمان طراحی سایت و هم در زمان پیاده‌سازی سئو، نقشی مؤثر در بهبود سئوی سایت داشته باشید.

 از مهم‌ترین این تکنیک‌ها می‌توان به مواردی مانند کدنویسی بهینه و تمیز، رعایت مهم‌ترین اصول سئو در تجربه کاربری، درج یک اسکیما یا همان نشانه استاندارد در سایت برای درک بهتر ربات‌های گوگل از سایت، افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت، آماده‌سازی صفحات سایت برای نمایش بهینه هم در موبایل و هم در نمایشگرهای بزرگ اشاره کرد.

بازاریابی محتوا برای سایت

پس از این که تکنیک‌های ذکر شده را در سایت پیاده‌سازی کردید باید نسبت به بازاریابی محتوا اقدام کنید. بازاریابی محتوا مهم‌ترین اصلی است که در سئوی سایت وجود دارد. در ‌واقع اگر کسی از شما پرسید که مهم‌ترین اصل سئو و بهینه سازی سایت چیست، به آن بگویید که بازاریابی محتوا مهم‌ترین آن است.

اهمیت این مورد به‌اندازه‌ای بالا است که می‌توان به‌جرئت گفت پیشرفت سئو بدون بازاریابی محتوا ممکن نیست. بازاریابی محتوا به معنای تولید انواع محتواهای متنی و تصویری برای سایت و برند آن است. درج محتوای متنی؛ مانند محصول، مقالات آموزشی می‌تواند کاربران مختلفی را به سایت شما جذب کند.

پس از این که کاربری به سایت جذب شد می‌توانید محصولات یا خدمات خود را در میان متن یا بخش‌های کناری محتوا به آن تبلیغ کنید. برای این که بتوانید یک محتوای باکیفیت و حرفه‌ای تولید کنید باید پس از آنالیز رقبا و کمک‌گرفتن از ابزارهای مختلفی مانند گوگل‌ترندز، بهترین و محبوب‌ترین کلمات کلیدی و موضوعات را برای دسته‌بندی سایت خود پیدا کنید.

سپس با استفاده از اصول سئو برای محتوا، یک مقاله یا ویدئوی آموزشی یا تبلیغاتی درست کرده و در سایت درج کنید.

بهره‌گیری از لینک‌سازی هدفمند

بسیاری از افراد از اهمیت لینک‌سازی در سایت غافل می‌شوند. لینک‌سازی هدفمند یکی از بخش‌های مهمی است که باید برای درک پاسخ سئو و بهینه سازی سایت چیست آن را بلد باشید. لینک‌سازی شامل ۲ بخش لینک‌های داخلی و خارجی است.

می‌توانید به کمک لینک‌های داخلی کاربران را بین صفحات مختلف سایت جابه‌جا کنید؛ از‌طرف‌دیگر لینک‌های خارجی نیز لینک‌هایی هستند که از سایت‌های بیرونی وارد سایت شما شده و هر چه سئوی این سایت‌ها بهتر باشد، گوگل امتیاز بیشتری به سایت شما اختصاص می‌دهد.

سئوی کلاه‌ سیاه و کلاه‌ سفید چه تفاوت‌ هایی با‌هم دارند؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست

برای این که بتوانید بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو چیست را درک کرده و بهترین روش را برای بهینه سازی سایت خود انتخاب کنید باید تفاوتی که میان سئوی کلاه‌سیاه و کلاه‌سفید وجود دارد را بلد باشید. می‌توان از نام‌های این ۲ روش فهمید که چه تفاوتی میان این ۲ روش وجود دارد.

سئوی کلاه‌سیاه نوعی استراتژی سئو است که از روش‌های غیرقانونی برای دورزدن گوگل استفاده می‌کند. انجام این روش‌ها در کوتاه‌مدت باعث پیشرفت سئوی سایت می‌شود؛ اما در آینده‌ای نه‌چندان دور گوگل متوجه این موضوع شده و سایت شما را جریمه یا همان پنالتی می‌کند.

 پس از پنالتی شدن سایت، ممکن است سئوی آن ضربه شدیدی خورده و در میان نتایج گوگل سقوط کند. در مقابل سئوی کلاه‌سیاه روشی دیگر برای سئو کردن سایت وجود دارد که به آن سئوی کلاه‌سفید گفته می‌شود. سئوکار کلاه‌سفید یک سئوکار قانونمند است که با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های قانونی سئوی سایت شما را بهینه می‌کند.

 در میان این ۲ سئوکار، سئوی کلاه خاکستری نیز وجود دارد که در آن سئوکار در میان روش‌های قانونی از برخی ترفندهای غیرقانونی نیز استفاده می‌کند. سئوی کلاه خاکستری با سئوی کلاه‌سیاه تفاوت‌های مختلفی دارد؛ اما باز هم در‌صورتی‌که روش‌های غیرقانونی این سئوکار توسط گوگل تشخیص داده شود، گوگل سایت را پنالتی کرده و رتبه محتواهای آن را کاهش می‌دهد.

روش‌ های انجام سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت چیست

همان‌طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای سئوی سایت وجود دارد که در پاسخ سوال سئو و بهینه سازی سایت چیست به آن‌ها پرداختیم؛ اما علاوه‌بر بهینه سازی وب سایت چیست؟ باید به این موضوع نیز بپردازیم که چه کسانی می‌توانند سئوی سایت را انجام دهند. این افراد عبارت‌اند از:

فراگیری و انجام سئو توسط مالک سایت

یکی از روش‌های مختلفی که برای انجام و پیاده‌سازی ترفندهای سئو وجود دارد انجام سئو توسط مالک سایت و کسب‌وکار است. همان‌طور که می‌دانید هر کسی می‌تواند سئوی سایت را انجام دهد؛ اما قبل از انجام این کار بهتر است با تمامی ترفندها و استراتژی‌هایی که برای سئوی سایت وجود دارد آشنا شوید.

اگر مالک سایتی هستید و می‌خواهید خودتان به بهترین شکل سئوی آن را پیاده‌سازی کنید می‌توانید از بهترین سایت های آموزش سئو بهره برده و با کمک آن‌ها سئوی سایت خود را پیاده‌سازی کنید.

برون‌سپاری سئو به شخص یا شرکت‌های حرفه‌ای

علاوه‌بر انجام ترفندهای سئو در سایت توسط مالک آن، شرکت‌های سئوکار نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. در برخی از شرایط مالک سایت مهارت یا زمان کافی را برای پیاده‌سازی سئوی سایت نداشته و همین موضوع نیز موجب شده تا ترجیح دهد سئوی سایت را برون‌سپاری کند.

 برون‌سپاری سئو می‌تواند به شخص سئوکار یا شرکت سئوکار انجام شود؛ یعنی در این کار شما سئوی سایت خود را به یک شرکت حرفه‌ای و باسابقه می‌سپارید تا بهترین استراتژی را برای سئوی سایت شما انتخاب و پیاده‌سازی کند.

ایجاد یک تیم متخصص سئوکار برای سایت و کسب‌ و کار

یکی از روش‌های دیگری که می‌توانید برای پیاده‌سازی سئو در سایت از آن بهره بگیرید ایجاد یک تیم متخصص برای سئوی سایت است. در ‌واقع در این روش می‌توانید در کنار پشتیبان سایت خود، یک تیم اختصاصی برای سئوی سایتتان استخدام کرده و در کسب‌وکار خود از این تیم‌ها بهره بگیرید.

 وظیفه تیم سئوکار شما این است که تنها روی سئوی سایت شما تمرکز کرده و با استفاده از به‌روزترین استراتژی‌ها سایت شما را در نتایج برتر گوگل جاگذاری کند. این تیم باید در شرکت شما مشغول به‌کار شده و تمامی ساعات خود را به سئوی سایت شما اختصاص دهند.

استفاده از مشاورین حرفه‌ ای در کنار تیم سئو

شما می‌توانید در کنار استخدام یک تیم متخصص برای سئوی سایت خود، از مشاورینی نیز برای سئوی سایت بهره بگیرید. در این روش پس از استخدام سئوکار ممکن است شرایطی پیش بیاید که تیم سئوکار نیازمند مشاوره یا کمک از یک متخصص حرفه‌ای در سئو باشند.

 در چنین شرایطی مشاورینی هستند که با بررسی شرایط جوی سئوی سایت و موقعیت آن در بین سایت‌های دیگر، ترفندها و استراتژی‌هایی را به شما پیشنهاد خواهند داد که توسط تیم سئوکار انجام شده و تأثیری عالی در سئوی سایت شما دارد.

چگونه سئو را یاد بگیریم؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست

تا این قسمت از مقاله پاسخ سئو و بهینه سازی سایت چیست را با‌هم بررسی کردیم؛ اما علاوه‌بر این سوال، سوال دیگری نیز برای افراد وجود دارد و آن هم نحوه یادگیری سئو است. از آن‌جایی‌که سئو حساسیت بالایی داشته و باید از معتبرترین و به‌روزترین محتواها برای یادگیری آن استفاده کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد که بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند در سئوی سایت شما تأثیری فوق‌العاده داشته باشد. مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای یادگیری و آموزش سئو سایت های فروشگاهی، خبری از آن استفاده کنید عبارت‌اند از:

مطالعه کتاب‌ های پایه و علمی

روشی فوق‌العاده که می‌تواند به شما در یادگیری سئو و بهینه سازی سایت چیست کمک کند استفاده از کتاب‌های علمی و پایه است. علم سئوکاری یکی از مهم‌ترین علومی است که در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد.

به همین دلیل افراد مختلفی که در این زمینه حرفه‌ای و باسابقه هستند، کتاب‌های مختلفی را در زمینه آموزش مفاهیم پایه سئو منتشر کرده‌اند. می‌توانید با مطالعه این کتاب‌ها دانشی کامل از بهینه سازی وب سایت چیست؟ کسب کنید. برای خرید این کتاب‌ها باید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

بهره‌ گیری از مقالات و ویدئو های آموزشی

یکی از روش‌های فوق‌العاده محبوب که برای یادگیری سئو و بهینه سازی سایت چیست وجود دارد بهره‌گیری از مقالات و ویدئو های آموزشی است. می‌توانید ساعاتی در روز را به این کار اختصاص داده و در گوگل به‌دنبال مقالاتی مفید برای یادگیری سئو بگردید.

 در کنار محتواهای متنی می‌توانید از محتواهای ویدئویی نیز استفاده کنید. اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید می‌توانید از یوتیوب برای این کار کمک گرفته و بهترین محتواهای آموزشی که برای سئو در این بستر فوق‌العاده وجود دارد استفاده کنید. در یوتیوب و آپارات محتواهای فارسی نیز برای یادگیری سئو وجود دارند.

شرکت در دوره‌ های تخصصی سئو

شرکت در دوره‌های تخصصی سئو را می‌توان یکی از بهترین روش‌هایی که برای یادگیری سئو و بهینه سازی سایت چیست قلمداد کرد. این روش فوق‌العاده به این‌گونه است که می‌توانید با شرکت در دوره‌های حضوری و غیرحضوری سئو را به بهترین شکل بیاموزید.

بهترین سایت های آموزش سئو که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به‌صورت غیرحضوری بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو چیست را فرابگیرید عبارت‌اند از سایت‌های HubSpot، SEMrush، Google Analytics، Yoast، Udacity، Coursera.

چگونه شرکتی را برای سئوی سایت خود انتخاب کنیم؟

سئو و بهینه سازی سایت چیست

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم یکی از روش‌هایی که می‌توانید با کمک آن سئوی سایت خود را بهبود داده و آن را در نتایج گوگل بالا ببرید برون‌سپاری سئوی سایت به شرکت‌های حرفه‌ای است. اما سوال اصلی این جا است که چگونه بین این‌همه شرکت سئوکار بهترین شرکت را برای سئو انتخاب کنیم؟

 روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ در ‌واقع شما باید برخی از نکات مهم و حیاتی را برای این کار بررسی کنید تا شرکت مدنظر را از نظر مهارت و مناسب‌بودن برای سئو بررسی کنید. مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

از سئوی تضمینی دوری کنید!

اولین نکته‌ای که باید زمان بررسی بهترین شرکت برای سئوی سایت و پیاده‌سازی ترفندهای سئو در وردپرس در نظر داشته باشید دوری‌کردن از شرکت‌هایی است که به شما تضمین رتبه یک گوگل را می‌دهند. باید گفت که این ترفند یک روش تبلیغاتی بوده و هیچ‌وقت نمی‌توان تضمینی برای رتبه ۱ شدن سایت شما در گوگل ارائه کرد.

به جای این که تمرکز خود را روی چنین شرکت‌هایی بگذارید، شرکت‌هایی را پیدا کنید که مهارت زیادی در سئو داشته باشند. این شرکت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا سئوی سایت شما را در بهترین حالت نسبت به رقبا پیشرفت دهند.

به‌ دنبال شرکت‌ هایی باشید که در صفحات جستجو اول هستند.

همیشه دنبال شرکت‌هایی باشید که در نتایج گوگل برتر هستند. اگر شما می‌خواهید سئوی سایت خود را به یک شخص یا شرکت حرفه‌ای بسپارید، باید از حرفه‌ای بودن سئوی سایت خود شرکت نیز مطمئن باشید. فرض کنید شرکتی به شما تضمین بهترین نتایج را برای سئو می‌دهد.

 اما سایت خودش در نتایج صفحه اول وجود ندارد؛ در چنین حالتی نمی‌توان به شرکت اطمینان کرد. می‌توانید با یک جستجوی ساده شرکت‌هایی که در سئو برتر هستند را پیدا کنید.

نمونه کارهای سئوی شرکت را بررسی کنید.

برای این که بتوانید نسبت به مهارت شرکت مدنظر و سئوکاران آن اطمینان پیدا کنید باید نمونه‌کارهایی که این شرکت‌ها دارا هستند را بررسی کنید. از شرکت‌های سئوکار درخواست نمونه کارکرده و سئوی سایت‌هایی که توسط آن‌ها پیاده‌سازی شده را مورد بررسی قرار دهید.

با بررسی نمونه‌کارهای معتبر یک شرکت می‌توانید به مهارت آن‌ها در سئو کردن سایت اطمینان پیدا کنید. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که نمونه‌کار باید معتبر باشد. در‌صورتی‌که نمونه کار شرکت معتبر نباشد، ممکن است مهارت آن‌ها در سئو کم باشد.

از مشتریان قبلی شرکت‌ ها پرس‌ و جو کنید.

برای این که بتوانید نسبت به نمونه کارها و مهارتی که سئوکاران شرکت و مشاورین آن در سئو دارند اطمینان پیدا کنید می‌توانید از مشتریان قبلی این شرکت‌ها پرس‌وجو انجام دهید.

 شرکت‌های مختلف سئوکار قطعاً با افراد و کسب‌وکارهای مختلفی همکاری کرده‌اند که با پرس‌وجو از این افراد می‌توانید از کیفیت کار آن‌ها مطلع شوید.

همچنین با پرس‌وجو از مشتریان قبلی می‌توانید نحوه پشتیبانی سایت و هزینه‌هایی که شرکت مد نظر برای سئو در نظر می‌گیرد را بررسی کنید.

مطمئن شوید که شرکت سئوکار درباره کسب‌ و کار شما اطلاعات کافی را دارد.

اما آخرین موردی که پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب یک شرکت سئوکار در نظرتان داشته باشید پرسیدن از این شرکت در رابطه با کسب‌و‌کار شما است.

 شرکتی که می‌خواهد سئوی سایت شما را انجام دهد باید به بهترین شکل با کسب‌وکار و حوزه کاری شما آشنایی داشت تا از این طریق روش‌های مناسبی را برای سئوی سایت انتخاب کند.

 نداشتن آشنایی کافی در رابطه با کسب‌وکار سئو کردن سایت را کمی سخت و دشوار کرده و حتی ممکن است اطلاعات غلط در این زمینه به‌کار رود.

جمع‌بندی

سئو و بهینه سازی سایت چیست؟ این سوالی بود که برای یافتن پاسخ آن به مقاله ما سر زدید. سئوی سایت روشی بسیار مهم برای تبلیغ و شناخته شده کردن سایت در بین رقبای خود است. با استفاده از ترفندهای سئو می‌توانید به بهترین شکل سایت خود را در نتایج گوگل بالا برده و مخاطبان زیادی را به آن جذب کنید.

سئوی سایت بخش‌های مختلفی داشته و می‌تواند توسط افراد مختلفی نیز انجام بگیرد. شما می‌توانید سئوی سایت خود را به شرکت‌های حرفه‌ای سپرده یا خودتان پس از آموزش و یادگیری کامل سئو آن را انجام دهید.

اگر می‌خواهید که با استفاده از جدیدترین روش‌ها و ترفندها و البته کمترین هزینه سئوی سایت خود را بهبود داده و آن را در نتایج گوگل برتر کنید، می‌توانید به پنل جامع ثبت سفارش اصل مطلب مراجعه کنید. ما در تیم اصل مطلب از بهترین سئوکاران برای سئوی سایت شما استفاده می‌کنیم.

سؤالات متداول

سئو سایت چقدر زمان می‌ برد تا به نتیجه برسد؟

بهینه‌کردن سئوی سایت برای موتورهای جستجو معمولاً چندین ماه زمان می‌برد تا در نتایج مشخص شود.

هزینه سئو چقدر است؟

هزینه برون‌سپاری سئو نسبت به شرکت انجام‌دهنده آن متفاوت است.

بهترین روش برای بهینه سازی سایت کدام است؟

بهترین روشی که برای سئو کردن سایت وجود دارد استفاده از سئوی تکنیکال و بازاریابی محتوای حرفه‌ای است.

نوشته‌های مرتبط